উদ্যমঃ, সাহসং, ধৈর্য্যং, শক্তিঃ, বুদ্ধিঃ, পরাক্রমঃ এবং দেবঃ শব্দকে দ্বিবচন ও বহুবচন করো।*
তিষ্ঠন্তি ক্রিয়াপদের দ্বিবচন ও একবচন করো।
শঙ্কতে ক্রিয়াপদের দ্বিবচন ও বহুবচন করো।
এই গ্রন্থে যতগুলি তি-অন্ত ও তে-অন্ত ক্রিয়া আছে তাহাদিগকে স্বতন্ত্র ভাগ করিয়া তাহাদের একবচন দ্বিবচন ও বহুবচন রূপ লিখ। তি-অন্ত ক্রিয়াগুলিকে পরস্মৈপদী ও তে-অন্ত ক্রিয়াগুলিকে আত্মনেপদী কহে।
সন্ধিসংকেত দেখিয়া নিম্নলিখিত শব্দগুলির সন্ধি করো—
১। শশ অঙ্কঃ, উত্তম অঙ্গং, অদ্য অবধি, রত্ন আকরঃ, দেব আলয়ঃ, কুশ আসনং, দয়া অর্ণবঃ, মহা অর্ঘঃ, লতা অন্তঃ,
মহা আশয়ঃ, গদা আঘাতঃ, বিদ্যা আলয়ঃ।
২। দেব ইন্দ্রঃ, পূর্ণ ইন্দুঃ, গণ ঈশঃ, অব ঈক্ষণং, মহা ইন্দ্রঃ, লতা ইব, রমা ঈশঃ, মহা ঈশ্বরঃ।
৩। অদ্য এব, এক একং, মত ঐক্যং, সদা এব, তথা এতৎ, মহা ঐরাবতঃ।
৪। ইতি আদিঃ, অতি আচারঃ, দেবী আগতা, শশী আবৃতঃ।
৫। পিতৃ আদেশঃ, মাতৃ আগারঃ, ভ্রাতৃ আলয়ঃ স্বসৃ আনয়নং।
৬। সখে উচ্যতাম্, শাখে উন্নতে, লতে উদ্গতে, নীলে উৎপলে।
৭/৮। পৌ অকঃ, স্তৌ অকঃ, ভৌ উকঃ, নৌ এ, গ্লৌ এ।
৯। নরঃ অয়ং, নবঃ অঙ্কুরঃ, তীক্ষ্মঃ অঙ্কুশঃ, জ্বলিতঃ অঙ্গারঃ, বেদঃ অধীতঃ।
১০। কুতঃ আগতঃ, নরঃ ইব, কঃ ঈহতে, চন্দ্রঃ উদেতি, ইতঃ ঊর্দ্ধং, দেবঃ ঋষিঃ, কঃ এষঃ, কুতঃ ঐক্যং, রক্তঃ ওষ্ঠঃ,
রাজ্ঞঃ ঔদার্য্যং।
১১। অশ্বাঃ অমী, গজাঃ ইমে, তারাঃ উদিতাঃ, আগতাঃ ঋষয়ঃ, নরাঃ এতে।
১২। শোভনঃ গন্ধঃ, নূতনঃ ঘটঃ, সদ্যঃ জাতঃ, মধুরঃ ঝঙ্কারঃ, নবঃ ডমরুঃ, গজঃ ঢৌকতে, মূর্দ্ধ্বণ্যঃ ণকারঃ, নির্ব্বাণঃ
দীপঃ, অশ্বঃ ধাবতি, উন্নতঃ নগঃ, দৃঢ় বন্ধঃ, অকুতঃ ভয়ঃ, অতীতঃ মাসঃ, কৃতঃ যত্নঃ, শান্তঃ রোষঃ, কৃতঃ লোভঃ,
শীতঃ বায়ুঃ, বামঃ হস্তঃ।
১৩। হতাঃ গজাঃ, কৃতাঃ ঘটাঃ, পুত্রাঃ জাতাঃ, মধুরাঃ ঝঙ্কারাঃ, নবাঃ ডমরবঃ, গজাঃ ঢৌকন্তে, নির্ব্বাণাঃ দীপাঃ, অশ্বাঃ
ধাবন্তি, উন্নতাঃ নগাঃ, দৃঢ়াঃ, বন্ধাঃ, নরাঃ ভীতাঃ, অতীতাঃ মাসাঃ, ছাত্রাঃ যতন্তে, এতাঃ রথ্যাঃ, নরাঃ লভন্তে, বাতাঃ
বান্তি, বালকাঃ হসন্তি।
১৪। কবিঃ অয়ং, গতিঃ ইয়ং, রবিঃ উদেতি, শ্রীঃ অসৌ, সুধীঃ এষঃ, বন্ধুঃ আগতঃ, গুরুঃ উবাচ, বধূঃ এষা, ভূঃ ইয়ং, মাতৃঃ
অর্চ্চয়, দুহিতৃঃ আহ্বয়, রবেঃ উদয়ঃ, তৈঃ উক্তং, বিধোঃ অস্তময়নং, প্রভোঃ আদেশঃ, গৌঃ অয়ং।
*হ্রস্ব-ইকারান্ত স্ত্রীলিঙ্গ শব্দের সহিত ছাত্রগণের ইতিপূর্ব্বে পরিচয় হয় নাই। তাহাদিগকে বলিয়া দিতে হইবে— শক্তিঃ শব্দের দ্বিবচন ও বহুবচন শক্তী, শক্তয়ঃ। বুদ্ধিঃ শব্দ
ইহার অনুরূপ।